10/10/10

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΑΜΟΪΛΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ FREENEWS

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
του υποψήφιου Δημάρχου Κέρκυρας
Στέφανου Σαμοΐλη
στην εφημερίδα Freenews

Κύριε Σαμοΐλη, ο νέος Δήμος Κέρκυρας, που περιλαμβάνει το νησί της Κέρκυρας και τα διαπόντια νησιά, κατά την άποψή σας μπορεί να λειτουργήσει ως ένα ενιαίο σύνολο, ένας Δήμος;

Η Κέρκυρα πρέπει να γίνει πραγματικά ένας Δήμος και όχι μία χαλαρή συνομοσπονδία πρώην Δήμων και των αντίστοιχων αντιδημάρχων.
Η θεσμική ισχύς των γεωγραφικών αντιδημάρχων και η κυρίαρχη ως σήμερα πολιτική των δημάρχων να έχουν εξασφαλισμένη πολιτική στήριξη στην τοπική παράταξη και το πρόσωπό τους, αποτελεί μια πραγματική απειλή για την ουσιαστική ενότητα του νέου Δήμου. Η παράταξή μας θα αγωνιστεί ενάντια σε τέτοιες πρακτικές και θα προτείνει μια σειρά ειδικών ρυθμίσεων που θα ενισχύουν την ενότητα του Δήμου.
Συλλαμβάνουμε το Δήμο μας ως μία “ανοιχτή πόλη” και όχι ως μία πόλη-έδρα του Δήμου περιτριγυρισμένη από μια αχανή περιφέρεια.
Λέμε όχι στον υδροκεφαλισμό και προκρίνουμε την ισόρροπη ανάπτυξη όλων των περιοχών του νησιού.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη λειτουργία του νέου μεγάλου Δήμου είναι η ολοκλήρωση του άξονα Βορρά -Νότου. Αν ως σήμερα αυτό ήταν απλώς ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο, τώρα είναι περισσότερο από αναγκαίο για την υλική και, το κυριότερο, για την ψυχολογική ενοποίηση του χώρου και των ανθρώπων. Είναι εντελώς απαράδεκτο να χρειάζονται δύο σχεδόν ώρες για να μετακινηθεί κανείς από το βορειότερο στο νοτιότερο άκρο της Κέρκυρας και ταυτόχρονα να μιλάμε για ένα Δήμο.
Όπως επιδιώκουμε μία Κέρκυρα με ισότιμα και λειτουργικά ενιαία, με την ίδια αποφασιστικότητα απαιτούμε και μιαν αντίστοιχη οργάνωση της χώρας μας, που, χωρίς καμιά απολύτως διάθεση στείρου τοπικισμού, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι αποτελεί μια τριτοκοσμική σύνθεση υδροκεφαλικού κέντρου και υποβαθμισμένης περιφέρειας.
Η θεσμική και υλική εξισορρόπηση αυτή είναι απαραίτητη για την επιτυχία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης που καμία διάταξη του υπάρχοντος σχεδίου “Καλλικράτης” δεν μπορεί να την εγγυηθεί.

Οι φυσικές ομορφιές που διαθέτει το νησί μας ανάγουν σε καίριο ζήτημα την προστασία του περιβάλλοντος. Ποια είναι η άποψη και τι προτείνει η παράταξής σας για το περιβάλλον;

Η παράταξή μας «ΕΜΠΡΟΣ μ’ εσένα για την Κέρκυρα», πιστεύει ότι το περιβάλλον τόσο το φυσικό όσο και το ανθρωπογενές αποτελεί το χώρο ζωής μας και είναι άμεσα συνδεδεμένο με τη φυσική, υγιεινή και αξιοπρεπή διαβίωση των μονίμων κατοίκων του νησιού. Παράλληλα αποτελεί τον κύριο παράγοντα που επέτρεψε την εμφάνιση και την ανάπτυξη του τουρισμού, κύριου τομέα της οικονομίας μας. Για το λόγο αυτό οφείλουμε να εμποδίσουμε την κακοποίησή του, ένα φαινόμενο που δυστυχώς έχει προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό τις τελευταίες δεκαετίες χειροτερεύοντας τη ζωή όλων μας και υπονομεύοντας το μέλλον της οικονομίας μας.
Είναι απόλυτη ανάγκη να υπάρξει μια ειδική χωροταξική μελέτη για την προστασία του περιβάλλοντος. Η μελέτη αυτή λογικά θα ήταν τμήμα του γενικότερου χωροταξικού σχεδιασμού. Όμως η κρισιμότητα της κατάστασης και η ανάγκη για λήψη άμεσων μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος είναι πια τόσο επιτακτική που μας υποχρεώνει να προωθήσουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται τη μελέτη αυτή, η οποία αργότερα θα μπορούσε να ενταχθεί στην ευρύτερη χωροταξική μελέτη του νησιού. Με τη μελέτη αυτή που θα προσπαθήσουμε να γίνει νόμος θα προταθούν ζώνες για τις οποίες θα ισχύουν ειδικοί όροι προστασίας τόσο του φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.
Επισημαίνουμε ως προτεραιότητες:
Την ανάγκη για άμεση ολοκλήρωση του κτηματολογίου.
Την εφαρμογή της αρχής “ο ρυπαίνων πληρώνει”.
Την άμεση αντιμετώπιση των αποβλήτων των  ελαιοτριβείων.
Την άμεση αντιμετώπιση τοξικών στερεών και υγρών αποβλήτων.
Την άμεση αντιμετώπιση της  κοπής των ελαιόδεντρων.
Τη δημιουργία Βιοτεχνικών ζωνών στον Βορά την Μέση και τον Νότο του νησιού.
    
Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται η διοίκηση του νέου Δήμου;
  
Το ανθρώπινο δυναμικό του νέου Δήμου (περιλαμβανομένων των δημοτικών εταιρειών) ανέρχεται περίπου σε πάνω από 1.000 άτομα. Γνωρίζουμε ότι σαφής κυβερνητική πρόθεση είναι η εξοικονόμηση χρημάτων με τη μείωση του ανθρώπινου αυτού δυναμικού. Κύριος τρόπος να γίνει αυτό είναι η συγχώνευση των αρμοδιοτήτων: εκεί που υπήρχαν πολλές θα υπάρχει πλέον μία αναπτυξιακή δημοτική εταιρεία. Είναι πεποίθησή μας πως κανείς εργαζόμενος δεν περισσεύει με δεδομένες τις τεράστιες ανάγκες που υπάρχουν για τη λειτουργία και για τη δημιουργική παρέμβαση του Δήμου στα βασικά Κερκυραϊκά ζητήματα. Υπάρχει όμως απόλυτη ανάγκη να γίνει μια πολύ καλή οργάνωση του ανθρώπινου αυτού δυναμικού ώστε να αποδώσει το μέγιστο. Αυτό είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί εμπειρικά από κάποιους αιρετούς, αλλά απαιτείται να υπάρξει μια συμβουλευτική μελέτη αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού.
Με βάση τη γενική αρχή της διαμόρφωσης του Δήμου ως μιας Ανοιχτής Πόλης που η παράταξή μας προωθεί ως μοντέλο του νέου Δήμου και την καλύτερη εξυπηρέτηση όλων των δημοτών προτείνουμε την παρακάτω οργάνωση του Δήμου:
Σε όλους τους πρώην Δήμους θα συνεχίσει να υπάρχει ένα δημοτικό κέντρο με το γραφείο του αντιδημάρχου και του τοπικού συμβουλίου, με ένα γραμματέα και ένα Κέντρο Εξυπηρέτησης των Πολιτών (Κ.Ε.Π.) που στις νέες συνθήκες καλείται να αναλάβει το βάρος της ηλεκτρονικής διασύνδεσης με τις κεντρικές υπηρεσίες του Δήμου για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών σε όσο περισσότερες αρμοδιότητες είναι δυνατό.
Η οργάνωση των υπηρεσιών του Δήμου θα βασίζεται τόσο στις κεντρικές του υπηρεσίες που θα εδρεύουν στην πόλη όσο και σε δύο δημοτικά περιφερειακά δημοτικά κέντρα υπηρεσιών, ένα στο Βορρά και ένα στο Νότο. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να έχουμε ένα συνδυασμό των πλεονεκτημάτων του ενιαίου Δήμου με εκείνα που υπαγορεύει η φυσική γεωγραφική, λειτουργική και οικονομική δομή του νησιού σε Βορρά, Μέση και Νότο. Τα δύο δημοτικά κέντρα υπηρεσιών θα περιλαμβάνουν κυρίως υπηρεσίες με αρμοδιότητες που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με ηλεκτρονική διασύνδεση, ούτε είναι γραφειοκρατικής φύσης. Θα είναι κύρια ελεγκτικές υπηρεσίες, υπηρεσίες άμεσης παρέμβασης καθώς και υπηρεσίες που απαιτούν πρόσωπο με πρόσωπο εξυπηρέτηση των πολιτών. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις Τεχνικές Υπηρεσίες, της Κοινωνικής Πρόνοιας, του ελέγχου Δημόσιας Υγείας, των ελέγχων Προστασίας Περιβάλλοντος, γραφείο Ύδρευσης-Αποχέτευσης (τεχνικό, διοικητικό και οικονομικό), γραφείο Διαχείρισης στερεών αποβλήτων, γραφείο παραπόνων κ.λ.π. Ο ακριβής καθορισμός των αρμοδιοτήτων αυτών θα είναι αντικείμενο της μελέτης που αφορά την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Παράλληλα επιβάλλεται η διεκδίκηση προς την κεντρική (και ενδεχομένως προς την Περιφερειακή) διοίκηση για τη δημιουργία υπηρεσιών στο ίδιο μέρος με τα δύο δημοτικά κέντρα (Δ.Ο.Υ., αστυνομικά τμήματα, γραφεία δασαρχείου/πυρόσβεσης κ.λ.π.)

Ένα από τα βασικά προβλήματα του νέου Δήμου είναι η άσχημη οικονομική κατάσταση και το χρέος που «κληρονομεί». Ποια η άποψη της παράταξής σας;

Βεβαίως δεν θα πρέπει να κληθούν οι δημότες της Κέρκυρας να πληρώνουν μόνιμα για το χρέος αυτό. Αναδεικνύεται λοιπόν η ανάγκη για ριζική τροποποίηση των διατάξεων του Καλλικράτη.
Όμως με μια σειρά έξυπνες και δίκαιες πολιτικές που αφορούν τους “έχοντες και κατέχοντες” και τους ρυπαίνοντες, σε συνδυασμό με μια βελτίωση του μηχανισμού είσπραξης των τελών παρεπιδημούντων (που τώρα εισπράττονται σε απαράδεκτα χαμηλά ποσοστά) θα γίνει εφικτή μια  σταδιακή εξυγίανση των οικονομικών του Δήμου και ένας περιορισμός του χρέους. Η ύπαρξη μιας ειδικής μελέτης που θα προϋπολογίζει τα νέα οικονομικά δεδομένα και θα προσανατολίζει τις δράσεις είναι περισσότερο από αναγκαία.
Η πρώτη και βασική δημοτική επιχειρηματικότητα περιλαμβάνει την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του νέου δήμου. Φυσικά η δραστηριότητα αυτή δεν μπορεί να γίνεται με σκοπό το κέρδος, αφού σε κάποιες περιπτώσεις η αξιοποίηση μπορεί να έχει ως στόχο την παροχή φθηνών ή δωρεάν υπηρεσιών που επιλύουν συλλογικά προβλήματα των δημοτών.
Όσον αφορά την περιουσία που βρίσκεται στις περιοχές των πρώην περιφερειακών δήμων, και αποτελείται κυρίως από οικοπεδικές ή/και αγροτικές εκτάσεις θα πρέπει να καταρτιστεί μία μελέτη αξιοποίησης που θα μεγιστοποιεί τόσο τα μελλοντικά κέρδη όσο και την κάλυψη των κοινωνικών και λειτουργικών αναγκών του νέου δήμου μέσα στο συνολικό πλαίσιο της “ανοιχτής πόλης” και όχι στενά τοπικιστικά, αν και αυτό δεν θα αποκλείεται όταν υπάρχουν σημαντικές ανάγκες.
Το ίδιο και όσον αφορά την κυρίως αστικού χαρακτήρα περιουσία του  Δήμου Κερκυραίων. Η μη αξιοποίησή της είναι κοινός τόπος, όπως όμως σε κάθε σωστή επιχείρηση που θέλει να εμφανιστεί στην αγορά απαιτείται και εδώ ειδική μελέτη που θα διερευνά την οικονομική πραγματικότητα και θα προσδιορίζει το βασικό σχέδιο αξιοποίησης.
Η περιουσία των αδελφάτων, που βέβαια από νομική άποψη δεν είναι δημοτική περιουσία, είναι και αυτή προκλητικά αναξιοποίητη. Η επί 40 χρόνια μη αξιοποίηση του σημαντικότατου οικοπέδου των 60 περίπου στρεμμάτων στις Κουλίνες φωτογραφίζει με τον καλύτερο τρόπο την απίστευτη ανεπάρκεια όλων των διοικήσεων των αδελφάτων στο διάστημα αυτό, αλλά και τις ευθύνες όλων των πρώην δημάρχων δεδομένης της ισχυρότατης επιρροής του Δήμου Κερκυραίων στην πολιτική των αδελφάτων. Στο οικόπεδο αυτό μετά από μελέτη σκοπιμότητας μπορεί να δημιουργηθούν χώροι αναψυχής σε συνδυασμό με κατοικία (ένα μικρό πρόγραμμα του Ο.Ε.Κ. πιθανόν με τη μορφή αντιπαροχής δηλαδή έναντι κατασκευής κάποιων άλλων κτιρίων), σταθμό των Κ.Τ.Ε.Λ., στέγαση του νέου Γηροκομείου και ίσως ένα δημοτικό κτίριο στάθμευσης.
Ιδιαίτερη προσπάθεια πρέπει να καταβληθεί για τη μεγαλύτερη αξιοποίηση του Βίδο, του λόφου Αβράμη, καθώς και των δύο φρουρίων και του Μόν Ρεπό σε συνεργασία με το εποπτεύον Υπουργείο Πολιτισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου